Isabelle SAYN présentation en anglais

CNRS Research Director
CERCRID

> Version française

Isabelle Sayn is research director at the National Center for Scientific Research (CNRS) and member of the Center for Critical Legal Studies (CERCRID).

She led CERCRID (2011-2015) and co-led the Institute of Human Sciences of Lyon (Maison des Sciences de l’Homme de Lyon). She is now in charge of the ‘Decisions and Jurisdictional Process’ research group (CERCRID) and appointed to High Council for Family, Children and Age (Family committee).

Isabelle Sayn research field is mainly based on familiy law (family support) and social welfare (dispute and court), with theoretical and empirical interests for implementation process and strategic use of law.
It leads her to study decision-making tools such as guidelines, developed by operators themselves, especialy by and for the judiciary.

She is currently co-conducting a research on « Guidelines and other decision-making tool » used in jurisdictions.

Moreover she supervised thesis on these reseach areas : « Juridical pathway to access social welfare » (Claire Magord, 2015), « The obligation of information on rights » (Hélène Colombet, 2016), « Family’s contributions to finance dependents elderies » (Alice Gouttefangeas, 2016) and « Equality of the parties facing social security issues »  (Elodie Bonnissol, en cours).

She is also ending a multidisciplinaries-fields research program as co-director (ANR-COMPRES), dedicated on divorce economical consequences. Its main aims is to analyse justifications and procedures to allocate alimonies between ex-husbands (known as prestations compensatoire in French law). She starts a project for automatized analysis of the content of judicial décisions (e-Juris).

Some published work :
- Bourreau-Dubois C., Sayn I. (dir.), Les transferts économiques entre ex-époux à la suite du divorce : logiques alimentaire, compensatoire, indemnitaire ? Revue Canadienne Droit et Société, Volume 31, Issue 2, août 2016.
- Sayn I., « Les juridictions sociales » . in V. Donier et B. Laprou-Schneider (dir.), L’accès à la justice de la personne vulnérable en droit interne, Toulouse : L’Epitoge, déc. 2015, Collection l’Unité du droit. Actes. ISBN : 979-92684-14-8.
- Sayn I. (dir.), Le droit mis en barèmes ? Paris : Dalloz, Coll. Thèmes et commentaires, 2014
- Sayn I. « Parents séparés et obligation de contribuer à l’entretien et à l’éducation des enfants : une table de référence pour fixer le montant des pensions alimentaires ». In : Hugues FULCHIRON (dir.) Les solidarités entre générations. Bruxelles : Bruylant, 2013, p. 537-550. ISBN 978-2-8027-3998-2.
- Sayn I., Jeandidier B., Bourreau-Dubois C., La fixation du montant des pensions alimentaires : des pratiques et un barème. INFOSTAT JUSTICE, Bulletin d’information statistique du Ministère de la Justice, n°116, Mars 2012.
- Sayn I. « Du droit civil au droit de la protection sociale ou comment transformer des solidarités familiales en obligation alimentaire ». In : Françoise LE BORGNE-UGUEN et Muriel REBOURG (dir.). L’entraide familiale : régulations juridiques et sociales. Rennes : Presses Universitaires de Rennes, 2012, p. 135-154. ISBN 978-2-7535-1791-2.
- Bourreau-Dubois C., Sayn I. (dir.), Evaluation de la mise en place d’une table de référence pour le calcul de la contribution à l’entretien et à l’éducation des enfants, Aspects économiques et juridiques, Rapport de Recherche, ministère de la Justice et CNAF <http://www.gip-recherche-justice.fr/>, Nov. 2011
- Munoz-Perez B., Sayn I., (2009). "La contribution des familles au financement de l'hébergement collectif des personnes âgées. Les recours judiciaires formés par les autorités administratives 19882008", Ministère de la Justice, DACS, Pôle évaluation de la Justice, http://www.justice.gouv.fr/art_pix/1_recours_tiers_payeurs_0909.pdf
- Sayn I., La place de la famille dans la prise en charge des personnes âgées dépendantes (Allemagne, Angleterre, Belgique, France, Italie, Portugal), in Gaymu J., Festy P., Poulain M., Beets G. (eds).− Future Elderly Living Conditions in Europe. Quelles conditions de vie pour les Européens âgés de demain ?− Paris, Les cahiers de l'Ined, n°162, 2008, 315 p.

- Sayn I. (2008), La place des outils procéduraux dans l'accès au droit et à la justice des plus pauvres, in Droit et pauvreté, P. Du Cheyron, D. Gélot (dir.), Contributions issues du séminaire ONPES − DREES − MiRe.
- Sayn I., (2008). « Cadre juridique et décisions d'application : débordements ou espaces de décision ? ». Séminaire SAPP/MODYS Cadres et débordements, Cahiers de SAPP. n°5, novembre 2008 pp.4−10.
2007 Sayn I., (2007). "Le pourvoir de l’organisation : maîtrise des ressources juridiques et maîtrise du recours au juge dans la branche famille de la sécurité sociale", Revue Droit et Société, n°67−2007
- Sayn I., Accès au juge et accès au droit dans le contentieux de la protection sociale, Revue française des Affaires Sociales, n°3, 2004.
- I. Sayn (dir.), La naissance d'une juridiction : le tribunal des affaires de la sécurité sociale. Convention de recherche Univ. Jean Monnet/DREES-MIRE (Ministère des affaires sociales), 2007
- Sayn I.(dir.). Le contentieux de la protection sociale, Procédures comparées (Allemagne, Angleterre, Belgique, France, Collection : Droit, Presses Univ. St-Etienne, 2006.

Envoyer un mail à Isabelle SAYN (isabelle.sayn @ univ-st-etienne.fr)